05 01 2020 poster de Nacht 2Voor de zevende keer wordt het Nieuwjaarsconcert door het Wachtkamerorkest verzorgd. Dit was vroeger in het Fries Museum, de laatste jaren steeds in de Kanselarij, op de eerste zondag in het nieuwe jaar, dus nu op 5 januari 2020, om 16:00 uur.

Het orkest speelt weer een geheel nieuw programma. Deze keer is de beurt aan een programma met barok en klassieken onder de titel “De Nacht”. Het begint met een concert van de Nederlandse componist Van Wassenaer, met maar liefst vier vioolsolisten, dan volgt voor de pauze een selectie uit de suite The Fairy Queen van Henry Purcell, waarbij onder andere een paar aria’s zullen klinken door sopraan Melissa van Voort, prachtige muziek, geïnspireerd op de Midzomernachtsdroom van Shakespeare. Na de pauze gaan we verder met “De Nacht” van Frans Biber: de Nachtwächter Serenade, waarbij een onverwachte bas zich naar U toe zal keren, met de opwekking om zoetjesaan slapen te gaan. Omdat de middag dan echt nog niet voorbij is, houden we U nog even wakker met de beroemdste nachtmuziek van Mozart: “Eine kleine Nachtmusik”.

Het Wachtkamerorkest is in 2012 ontstaan op een reünie van oud-leden van het Fries Jeugd Orkest. Een aantal reünisten miste het 05 01 2020 Wachtkamerorkest Sibrandabuorren 0055spelen in een orkest en besloot weer te gaan samenwerken in een amateurstrijkorkest, in Leeuwarden. In een samenstelling van tussen de 10 en 20 strijkers is sindsdien ieder halfjaar een ambitieus programma ingestudeerd. Ieder programma wordt een aantal keren uitgevoerd in de provincie, maar er zijn ook optredens geweest verder weg, Emden werd aangedaan en een aantal keren verzorgde het orkest een optreden in het Barbarafestival in Culemborg.

Melissa van Voorst 3De muziek waar Melissa van Voorst mee opgroeide is net zo veelzijdig
als haar afkomst, James Brown, Elvis Presley, Eric Clapton, maar ook Caribische muziek. Alfred Jodocus Kwak van Herman van Veen werd als kind ook, spreekwoordelijk, grijsgedraaid. Toen ze zes jaar was wilde ze heel graag viool spelen en na lessen op de muziekschool en audities aan het conservatorium werd ze toegelaten aan de vooropleiding in Groningen en later aangenomen in Zwolle. Onderhand werd er in huize Van Voorst ook veel klassieke muziek beluisterd.  Helaas dwarsboomde een hardnekkige schouderblessure het plezier in het spelen en het afmaken van haar studie. Muziek maken bleef een gekoesterde droom en ze speelde met veel plezier in een aantal studentenorkesten; daar leerde ze Aliene van der Veen kennen (altvioliste in het orkest) en die spoorde haar al meermalen aan om te gaan zingen. Helaas ontbrak het aan een beetje lef om daaraan te beginnen. Via een omweg om nog trombone te leren spelen is het na nog wat meer aandringen van vrienden recent begonnen met zangles bij Rudmer de Vries en ziehier het debuut met een aantal prachtige aria’s van Purcell met het Wachtkamerorkest.

Melissa speelt vandaag ook nog viool waarna ze die definitief in de wilgen hangt om zich verder op het zingen te storten. 

Dirkjan Horringa 2018Dirkjan Horringa (*1957) koos aanvankelijk voor een studie biologie, maar ontdekte door het spelen in studentenorkesten en zingen in kamerkoren zijn muzikale talent. Hij studeerde koor- en orkestdirectie aan het Utrechts Conservatorium. Daarnaast studeerde hij aan de Rijksuniversiteit Utrecht muziekwetenschappen. Hij werkt als vaste dirigent met vocaal ensemble Trajecti Voces (Utrecht), Festina Lente (Arnhem), het Amer Consort (Amersfoort), strijkorkest het Wachtkamerorkest (Leeuwarden) en het La Pellegrina ProjectOrkest. Veelvuldig wordt hij gevraagd voor het leiden van projecten, onder andere met de vocale ensembles COQU, VOCA Deventer en EenVoorTwaalf, het Nijmeegs Strijkersgilde en PassieVoorPasen. Hij vervulde gastdirigentschappen bij diverse ensembles in Oost-Europa, o.a. het Praagse vocaal ensemble Vaganti, Musitshnyj Asamblej (Kiev), Confido Domino (Minsk) en het Litouwse vocale ensemble Brevis.
Zijn specialisme is de muziek van renaissance en barok en hedendaagse muziek, met een accent op muziektheater. Vooral op het gebied van opera's van onder meer Purcell (Dido and Aeneas, The Fairy Queen), Monteverdi (L'Orfeo) en Mozart (Die Zauberflöte) en voorstellingen met publieksparticipatie is hij de laatste jaren actief geweest. Maar het klassieke en romantische symfonische repertoire gaat hij niet uit de weg, getuige de programma's van de internationale zomercursussen van La Pellegrina rond Mozart en Dvořák in Bechyně, Tsjechië. Hij is daar artistiek leider, coacht kamermuziek en dirigeert het orkest.
Met zijn ensembles nam hij talloze CD’s op, waaronder recentelijk Bachs Weihnachtsoratorium en Monteverdi’s Mariavespers. Dirkjan Horringa schoolt ook musici op vocaal en dirigeertechnisch gebied. Hij leidde koordirigenten op in de meerjarige dirigentenopleiding van Unisono/Kunstfactor.

Vandaag soleert hij ook als bas.

De toegang is vrij, na afloop wordt een collecte gehouden ter dekking van de kosten.
Door de verwachte grote drukte is ruim op tijd komen wenselijk. De Kanselarij en het Grand Café van de Kanselarij zijn daarom vanaf 14.30 uur open voor een gezellige nieuwjaars ontmoeting.

Tevens wordt op dezelfde middag in de Kanselarij de expositie geopend van Gea Dijkstra met als thema "Ode aan de muziek". Gea Dijkstra 2
De informele opening vindt ook plaats op zondag 5 januari maar deze om 15.00 uur in de Kanselarij.
Eén van de titels van de werken van Gea:"Eine kleine Nachtmusik" staat ook op het programma van het Wachtkamerorkest.
Mede hierdoor zijn expositie en concert met elkaar verbonden.
Dat ze zelf bassist is en jaren in het Wachtkamerorkest gespeeld heeft is in veel van haar schilderijen terug te vinden.

Programma

Graaf Unico Wilhelm van Wassenaer – Concerto Armonico no. 4 in G

Largo

Da Capella non presto

Henry Purcell – The Fairy Queen, delen uit de suite en aria’s

First Music - Prelude

Hornpipe

Second Music - Air

Rondeau

Dance for the Followers of Night

One charming Night

Second Act Tune

Act III Prelude + If love’s a sweet passion

Act III Overture - Symphony while the swans come forward

Dance for the Fairies

When I have often heard

Act V Prelude

The Plaint

Chaconne

PAUZE

Heinrich Ignaz Franz Biber – Nachtwächter Serenade in C

Serenade

Allamanda

Aria

Ciacona

Gavotte

Retirada

Wolfgang Amadeus Mozart – Eine kleine Nachtmusik KV 525 in G

Allegro

Romance: andante

Menuetto: Allegretto

Rondo: allegro

Het Wachtkamerorkest:

Viool:                 Helena Tamminga

Aliene van der Veen

Melissa van Voorst

Marcel Prins

Nika Mombaerts

Marleen Vriezenga

Altviool:             Aliene van der Veen
                          Hein Post Uiterweer

Violoncello:        Diandian Guo
                          Hannetje Crommelin
                          Daan Crommelin

Contrabas:        Theo Smit

Klavecimbel:      Marion Bluthardt